Vegan sushi

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

plantbased sushi

Vegan sushi

Deze sushi was te leuk en te lekker om er goede foto’s van te trekken. Eigenlijk hou ik gewoon echt veel van eten waarbij je je handen mag gebruiken. (Oké, stokjes in dit geval.) Een hapje van dit, even soppen in dat, een stukje wasabi mengen, edamameboontje pellen, sesamezaadjes overal… Héérlijk vind ik dat. En Nala duidelijk ook 🙂 Het eten met stokjes lukte nog niet zo heel erg goed maar de kleurrijke sushi stukjes gingen toch vlot naar binnen.

Vegan sushi is eigenlijk gemakkelijker om te maken dan de standaard variant aangezien je met groenten minder mis kan doen dan met rauwe vis. Hierdoor blijven de sushi rolletjes ook langer houdbaar waardoor ze geschikt zijn om mee te nemen als lunch of herfstige picnic. Wil je toch de smaak van vis? Ondertussen vind je steeds vaker plantaardige alternatieven zo heeft oa. de Vegetarische Slager  vega tonijn en gamba’s. Zo hoef je niets te missen! Verder kan je je op het vlak van vulling helemaal laten gaan: gemarineerde tempeh, gerookte tofu, avocado, komkommer, mango, lenteui, opgelegde gember, paprika.. Zolang je het in fijne reepjes kan snijden is het geschikt om er sushi mee te maken.

Bovendien bevatten de nori vellen een flinke dosis vitamine en mineralen zoals vitamine A, B, C en E, ijzer, magnesium en jodium.

Wat heb je nodig voor vegan sushi?

  • 1 kop sushi rijst
  • 2 koppen water
  • 2 el rijst azijn
  • 1 el suiker
  • 1 el mirin
  • zout
  • nori vellen
  • groentjes (Ik gebruikte lente ui, paprika, wortel, komkommer, mango en avocado. Maar eigenlijk is alles mogelijk)
  • gerookte tofu
  • wasabi
  • sojasaus
  • sesamzaadjes
  • gepekelde gember

 

Hoe maak je vegan sushi?

  • Spoel de rijst onder stromend water
  • Kook de rijst een twintigtal minuten in een gesloten pot. Voor de typische smaak voeg je naar eigen smaak rijstazijn, mirin, zout en suiker toe. Zet het vuur zachter zodra het water begint te koken. De rijst is klaar als hij beetgaar is. (Voeg indien nodig wat extra water toe.)
  • Laat de rijst na het koken nog een tien minuten met gelote deksel nagaren en laat daarna verder afkoelen
  • leg de koude rijst op een norivel, beleg met groentjes en rol op (online zijn er genoeg filmpjes te vinden hoe je dit oprollen het beste aanpakt)
  • Snij de sushirollen met een scherp nat mes in hapklare stukken
  • Serveer met gepekelde gember, sojasaus, wasabi, sesamzaadjes

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *