omega 3 + plantaardige supplement TESTA

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Foto op 8-07-16 om 16.20

De voorbije jaren zijn vetten en oliën duidelijk terug aan een opmars bezig. Op instagram zie je overal avocado’s, notenboters en kokosnoten opduiken en ook in Pascal Naessens’ laatste boek wordt aangeraden om af en toe wat meer vetten te gebruiken. Zij stelt terecht dat vetten een belangrijkere plek in onze voedingsdriehoek verdienen. In plaats van het grootste gedeelte van onze calorieën te halen uit (al te vaak geraffineerde) koolhydraten, zouden we beter wat meer aandacht besteden aan deze goede vetten. Denk dan vooral aan natuurlijke, gezonde, onverhitte vetten zoals kokos-, olijf-, lijnzaad-, sesam-, hennep-, chiazaad-, walnoot-oliëen, en zeker ook noten, pitten en zaden in het algemeen, ongeacht of ze verzadigd zijn of niet. Klinische studies wijzen erop dat een goede verhouding tussen omega 6- en omega 3-vetzuren in de voeding belangrijk is voor de gezondheid van hart- & bloedvaten, en kan helpen bij het voorkomen en behandelen van artritis en depressies. Een typisch westers voedingspatroon heeft een omega 6:omega 3-verhouding van tussen de 10:1 tot 30:1, dus dramatisch uit balans in de richting van omega 6-vetzuren. Tijd dus om hier iets aan te doen.

Ik geloof dat een evenwichtige voeding kan volstaan om alle nodige voedingstoffen binnen te krijgen en dat supplementen meestal niet nodig zijn. Maar nu dat ik borstvoeding geef (en natuurlijk ook tijdens mijn zwangerschap), vind ik het extra belangrijk om voldoende goede vetten en vitaminen binnen te krijgen en steek ik graag een tandje (in dit geval een pilletje) bij. Toen ik bij de apotheker zwangerschapsvitamientjes (probionta) ging halen, kreeg ik jammer genoeg eerst een verpakking met extra omega-3 op basis van vis-olie mee. Aangezien ik wegens ethische en ecologische redenen sowieso voor plantaardige alternatieven kies, ben ik mijn doosje vitaminen terug gaan omwisselen in eentje zonder visolie en heb ik gekozen voor een vegan supplement op basis van algenolie. Deze zijn niet alleen dier- en milieuvriendelijker maar daarnaast ook een stuk gezonder. De inname van omega-3-vetzuren afkomstig van vis gaat namelijk onvermijdelijke gepaard met de inname van ongewenste derivaten, zoals PCB’s, zware metalen en dioxine. Daarnaast bevatten supplementen waarin van vislever gemaakte visolie is verwerkt (bijvoorbeeld levertraan) grote hoeveelheden vitamine A en D, dewelke schadelijk kunnen zijn voor een ongeboren baby’tje.

Ik gebruik nu al een tijdje de Omega-3 capsules van Testa. De capsules zijn tamelijk groot maar neutraal van smaak. Ik pak er momenteel elke dag eentje maar normaal gezien zijn twee a drie capsules per week voldoende.

Testa is als producent volledig plantaardig en heeft het keurmerk van de vegan society. Daarnaast is de verpakking biologisch afbreekbaar en is het papier op basis van hout uit verantwoord beheerde bossen.  Met elke Testa verpakking worden 23 haringen gespaard, het aantal vissen dat nodig is voor één potje visolie capsules. Als je het mij vraagt win-win-win.

 

 

 

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *