Ontbijt taartje met granolabodem, yoghurt en fruit

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Granola taartjes met yoghurt

Neem je favoriete granola recept, maal het fijn tot een grof deeg (doe er als het nodig is een druppel water, notenmelk of ahornsiroop bij om het beter te laten kleven). Duw het deegje in enkele kleine taartvormpjes, even bakken, even afkoelen, gezellig vullen en TADAAA: overheerlijke ontbijttaartjes. Het recept van de bodempjes is eigenlijk heel flexibel. Ik heb hier onder een basic versie gezet maar je kan naar hartelust extra kruiden, noten, pitten of zoetstoffen toevoegen om er een eigen twist aan te geven. De frisse yoghurt en het fruit houden het licht en juicy, terwijl de granola bodem zorgt voor een lekkere crunch. Op het vlak van plantaardige yoghurt is er de voorbije jaren enorm veel veranderd. De nieuwe generatie soya, kokos of amandel yoghurt moet echt niet meer onderdoen voor de dierlijke varianten. Mijn favorieten zijn de ongezoete yoghurt en kwark van provamel en de kokosyoghurt van alpro. Heb je liever geen soya? Dan moet je de kokosyoghurt van abbot Kinney’s eens proberen: super romig en zonder toegevoegde suiker.

Volgende week, op 1 november start de easy vegan campagne van Eva vzw. Vier weken lang proberen ze zo veel mogelijk mensen mee te nemen op plantaardige ontdekkingsreis. Als deelnemer krijg je elke dag een mail met recepten, tips en enkele leuke verrassingen. Ze focussen op vier verschillende thema’s zoals minder melk, minder kaas, vegan eten thuis, om tenslotte te eindigen als volleerde vegan die ook buitenshuis zijn gading weet te vinden.

Tijdens die eerste easy vegan week neem ik een aantal dagen de instagram van Evavzw over. Aangezien de focus dan ligt op zuivelproducten bedacht ik dit taartje om het idee dat vegans enkel groentesapjes en droge boterhammen eten bij het ontbijt voorgoed de wereld uit te helpen. ­čÖé

Wat heb je nodig voor deze ontbijt taartjes?

  • 150gr haver
  • 50ml ahornsiroop
  • 2 el kokosolie
  • mespunt zout
  • halve kl bakpoeder
  • optioneel: 30gr gehakte amandelen of cashews, kokosrasp
  • optioneel: snuif kaneel, vanillepoeder

om te vullen:

  • plantaardige (kokos)yoghurt of kwark (ik vind die van provamel heel lekker)
  • vers fruit
  • (witte rijstemelk) chocolade

Hoe maak je deze granolataartjes?

  1. Doe alle ingredi├źnten in een foodproccessor en maal tot een grof geheel dat kleeft. Afhankelijk van welke haver je gebruikt kan het nodig zijn een eetlepel bloem toe te voegen om er meer een deegje van te maken. Als je het graag een beetje zoeter wil dan kan je ook altijd een extra eetlepel palmsuiker of rietsuiker toevoegen.
  2. Druk het deeg in een aantal kleine taartvormpjes en bak 15 a 20 minuten in een oven aan 160┬░C of tot ze goudbruin zijn
  3. Als ze net uit de oven komen kan je er een stukje chocolade in laten smelten en dit uitsmeren over de bodem. Eens de chocolade terug gestold is, beschermt die de bodempjes tegen de yoghurt zodat ze langer crunchy blijven.
  4. Laat de taartvormpjes volledig afkoelen op een rooster en vul daarna met yoghurt en vers fruit.

TIP: De ongevulde bodempjes kan je na het afkoelen enkele dagen in de koelkast in een luchtdichte doos bewaren.

 

 

 

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *