Springrolls

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Spring rolls met crispy tofu

Summer in de city, spring on my plate. Met deze rolletjes heb je de lente zo binnen handbereik. Perfecte snack of meeneem lekkers voor de eerstvolgende picnic. Kindvriendelijk, lunchboxproof en veelzijdig, dat ook. De rijstvellen en vermicelli op basis van mungbonen zijn van nature glutenvrij, je vind ze in de toko (ik haal alles in de sun wah, in de buurt van Antwerpen-centraal station) of in de biowinkel. De munt, aardbeien en mango geven er een extra zomerse toets aan. Omdat Nala mee at speelde in met deze pinda-limoen saus op safe. Als het toch iets pittiger mag kan je altijd ook eens deze dip met gember proberen.

Wat heb je nodig voor deze springrolls met crispy tofu?

  • Rijstpapier
  • fijngesneden groentjes of fruit bv. wortel, komkommer, rode bietjes, spinazie, munt, avocado, mango, aardbeien, paprika
  • 1 pak stevige tofu (ik vind die van Boni erg goed hiervoor)
  • vermicelli noodles ik gebruikte glutenvrije op basis van mungbonen
  • optioneel: extra sesamzaadjes, gecrushte pindanoten

voor de dipsaus:

  • 3el pindakaas
  • Sap van 1 limoen,
  • 2el agavesiroop
  • snuif zout
  • 1el water (of meer naar keuze, afhankelijk van hoe dik je de saus wil)

Hoe maak je deze springrolls?

  1. Kook de vermicelli en laat deze afkoelen
  2. Dep de tofu zo droog mogelijk, als je geen heel stevige tofu kan vinden kan je de tofu ook inwikkelen in een keukenhanddoek en met wat gewicht er op een uurtje laten staan zodat het overtollige vocht er word uitgeduwd.
  3. Snij alle groentjes in fijne reepjes (hoeveel te fijner hoeveel te makkelijker achteraf om te rollen
  4. Verhit ene flinke scheut arachide olie (of kokosolie) in een pan en bak de in dikke frieten gesneden tofu met een snuif hierin goudbruin. flinke snuif zout er over en laat even afkoelen.
  5. Dompel een rijstvel twee seconden in een kom warm water en leg deze op een propere keukenhanddoek
  6. Leg er een beetje vermicelli, groentjes, blaadje munt, pinda’s en een stuk tofu op en rol zo stevig mogelijk op. Oefening baart kunst 🙂
  7. Meng alle ingredienten van de dipsaus. Voeg indien nodig meer water toe.

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Yummly

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *